عوامل سازنده اعتبار یک شرکت

فیلیپ کاتلر در کتاب «مدیریت بازاریابی» مینویسد: وجود اعتماد متقابل بين خريدار و فروشنده لازمه هماهنگيهاي عمودي است. از اينرو، بازاریابهای صنعتی سعي ميكنند اعتبار شركت را افزايش دهند.
اعتبار شركت (corporate credibility) عبارت است از ميزان اعتماد مشتري به توانايي شركت در زمينة طراحي و عرضة محصولات يا خدماتي كه ميتوانند نيازها و خواستههاي وي را ارضاء كنند. اعتبار شركت در حقيقت بيانگر آبرو و خوشنامي شركت در محيط بازار است
اعتبار شركت به سه عامل زير بستگي دارد:
- مهارت شركت- توانايي شركت در زمينة توليد محصولات يا عرضة خدمات با كيفي
- ميزان اعتماد به شركت- درك مشتري نسبت به ميزان صداقت، مورد اعتماد بودن و حساسيت شركت نسبت به نيازهاي مشتريان
- ميزان محبوبيت شركت- درك مشتري نسبت به محبوبيت، جذابيت، پرستيژی و پويا بودن شركت
به عبارت ديگر، شركت معتبر شركتي است كه: در كارش مهارت و شايستگي دارد؛ به علايق مشتري توجه و تجربة خوشايندي را براي وي ايجاد ميكند.